Sah sehingga 9 November Sahaja!

Jumaat, 13 November 2009

Fenomena lambat kahwin@kahwin lambat.. Trend atau sindrom?? (Siri 1)



BILA BINTANG BERSUARA...


Salam 2 all..
Pertama sekali, isu ni dibangkitkan bila berchatting dengan seorang rakan sejawat. Jika ditanya kepada semua makhluk yang bernama manusia di atas muka bumi ini, sudah pasti tidak dapat dinafikan semuanya berkeinginan untuk melalui fasa perkahwinan dengan kata lain berumahtangga, atau dengan ringkasnya proses ini melibatkan  seorang lelaki dan seorang perempuan disatukan secara sah melalui lafaz ijab dan kabul. Walaubagaimanapun, desawarsa kini fenomena kahwin lambat atau lambat kahwin amat membimbangkan. Apakah faktor yang menyumbangkan fenomena ini boleh berlaku? Siapakah yang harus dipersalahkan? Pihak lelaki atau Pihak perempuan? Adakah faktor kewangan menjadi punca? Bagaimana pula sekiranya melibatkan status - quo individu tersebut? Ini mungkin secebis persoalan yang berlegar - legar di kotak fikiran yang terbatas ini bukan? Apa pendapat semua lelaki dan perempuan yang sedang membaca artikel ini berkaitan faktor kahwin lambat ini yer? Dan akhir sekali, bagaimana dari perspektif agama isu ini dilihat?

Untuk siri 1 ini, kita akan melihat dari perspektif dari kacamata kaum LELAKI dahulu yer.. Mengapa orang lelaki lambat ingin mendirikan rumah tangga??

Sebagaimana kita sedia maklum orang lelaki ini besar tanggungjawabnya. Bak kata sahabat saya , "berkahwin ini bukan mende yang senang. tapi banyak mende yang perlu dikorbankan selepasnya".. huhu.
Jadi sebelum melangkah ke alam perkahwinan, banyak perkara yang perlu disiapsiagakan bagi melayari bahtera perkahwinan tersebut bersama pasangannya. Daripada pemerhatian saya( bukan kajian sesiapa ) antara persiapan yang perlu  diberi perhatian, boleh dikategorikan kepada 3 elemen iaitu :


  1. Fizikal
  2. Mental
  3. Spiritual
Fizikal di sini bukan sahaja membawa maksud tubuh badan. Memang betul tubuh badan yang sihat menjadi dan bebas daripada penyakit menjadi pra syarat untuk bergelar suami. Skop fizikal yang dimaksudkan di sini membawa erti yang luas iaitu dari segi sumber kewangan yang merangkumi tempat tinggal, kenderaan (jika perlu),makan , minum dan sebagainya. Pendek kata, keMANTOPan dalam isu "kepala agung" boleh konklusikan sebagai pra-syarat untuk mendirikan rumah tangga. Jadi, sudah tentu si lelaki terpaksa mengambil masa yang lama untuk mengumpul wang yang agak banyak dalam memenuhi keperluan perkahwinan.



Mental dan Spiritual...

2 elemen yang tidak dapat dipisahkan ibarat lagu dan irama jika dipisahkan, pincanglah ia..Memang betul persediaan seorang lelaki dari sudut mental dan spiritual sebelum perkahwinan amat penting. Mana mungkin ingin menjadi seorang nakhoda dalam mengemudi bahtera yang agak besar, diri  pula tidak dilengkapi dengan disiplin ilmu yang tinggi. Sudah pasti akan menghadapi masalah semasa belayar nanti. Masa pelayaran sudah tentu ada kala ombak kencang, ada kala angin tenang, kadang kala ribut taufan juga melanda. Inilah tamsilan atau anologi yang boleh digambarkan bagi diri seorang lelaki yang ingin bergelar seorang suami.Tanpa asas dan fundemental imu kekeluargaan agak dikhuatiri akan menganggujejaskan perjalanan kebahagiaan sebuah keluarga. Persiapkan diri dan perkemaskanlah diri kita wahai insan yang bernama LELAKI.

Cukup dulu setakat ini yer.. nanti ada mase kita sambung siri 2 plak..
Pesan bintang : Peringatan ini sebenonye turut ditujukan kepada penulis gak dan kepada bakal2 pengantin..hehe


2 ulasan:

al-mankaraqi berkata...

Salam ziarah,

koi masih nok ngecam tuan punyer blog nih.

kenai ker?

FeRuM berkata...

sindrom...hehe..jgn jdikan wabak...hahaha....

IKLANEKA