Sah sehingga 9 November Sahaja!

Ahad, 15 November 2009

Ragam Manusia di Pagi Isnin.. Sepintas Lalu

BILA BINTANG BERSUARA...

Salam 2 all.

Hari Isnin merupakan permulaan hari berkerja bagi negeri kebanyakkan di Malaysia ( kecuali Kedah, Kelantan, danTerengganu). Sudah pasti terdetik dalam hati perasaan malas, culas, dok rok, re'e  nak datang kerja pada hari Isnin tu. Almaklumlah 2 hari bercuti kan, Sabtu dan Ahad. Lebih - lebih lagi bagi mereka yang memenuhi masa senggang tersebut bersama keluarga tersayang. Walaupun badan penat tetapi sebagai tuntutan untuk melahirkan keluarga bahagia,ia mesti dipenuhi bukan? Dan kesannya pulak, hari Isnin keesokannya, mula la nak amik MC la, emergency leave (E.L) la.. huhu.

Itu cerita orang dah berkeluarga.. Bagaimana pulak cerita anak muda remaja kita? Yang ini kita boleh kategorikan kepada 2 golongan plak.. Pertama, mereka yang dah berkerja dan yang kedua mereka yang masih belajar tak kira la sama ada peringkat rendah ke, menengah ke mahupun peringkat universiti. Bagi golongan pertama lebih kurang la dengan cerita di atas. Tapi bagi yang ada semangat kerja yang tinggi lebih - lebih lagi ada plak faktor pendorong seperti nak menolong ibu bapa di kampung ke, sara adik sedang belajar ke,nak kumpul duit nak kahwin ke (hehehe) dan sebagainya la, pemikiran mereka mungkin berbeza sedikit. Mereka terpaksa fokus untuk mencari rezki, bukan setakat diri sendri malah jika disebabkan kemalasan akan mengakibatkan kesan rantaian yang ada pada mereka. Mahu tidak mahu, kerja tetap diteruskan juga.

Golongan ke2 pulak, lain plak ceritanya.. Dengan kata lain golongan ini boleh dipanggil pelajar lagi. Sabtu lepas, saya berkesempatan pergi ke Time Square ( bersama housemate).. hehe. Sesampai saja di sana, mak ai ramai nya 'adik - adik' . Dengan pelbagai ragam dan berpakaian mengikut fesyen terkini, mereka berjalan dalam kumpulan masing - masing. Aku berkata ke rodong serumah aku tu, "Diorang nak release tension kot, maklum la SPM tak lama lagi".  Lalu dia mencelah, " Jangan esok masuk front paper Ahad Metro sudah, Tragedi Sebelum SPM."   Saya hanya gelak kecil sahaja dengan kenyataan yang dilemparkan oleh kawan serumah saya tadi.  Apa pun, semoga berjaya kepada yang akan menduduki SPM dan STPM nanti yer.  Itu yang berada di peringkat sekolah, bagaimana pulak yang berada di peringkat kolej atau universiti yer?

Bagi student yang berada di peringkat ini, hari Sabtu dan Ahad digunakan semaksimum  mungkin untuk mengulangkaji pelajaran. Itu bagi yang jenis ulat buku. Bagi yang aktif berpersatuan pulak, mungkin hari ini terlibat dengan pelbagai program yang telah dirancang sebelum ini. Kadang - kadanga sibuknya kalah pak menteri, hehe. Tapi itulah sedikit sebanyak pengalaman yang berharga sebelum turun ke lapangan ummah sebenar. Maka, lepas berhempas pulas dengan aktiviti pada hujung minggu, hari Isnin kembali juga dengan silibus-silibus baru yang akan diajar oleh para Dr. atau Prof. Madya. Dan tidak hairanlah kadang - kadang hari Isnin kuliah di awal pagi bilangan kerusi kosong lebih banyak dari "penduduknya", hehe.

Cukup dulu setakat ini.. sekiranya ape yang diceritakan ini mengguris perasaan sesape, mohon maaf yer..sekadar berkongsi cerita dan pengalaman yang tak seberapa ni..

Apa pun, saya tinggalkan pembaca sekalian doa untuk menghidari perasaan MALAS.. Selamat beramal...






* re'e - badan rase lenguh - lenguh ( loghat Pahang)
* rodong - kawan (Loghat pahang)

Tiada ulasan:

IKLANEKA